Do you keep track of your work hours?
Har du styr på, hvor mange timer du arbejder?
Jeg startede med at arbejde da jeg var omkring de 13-14 år. Et af mine første jobs var som ungarbejder i Babysam. Når jeg troppede op på arbejde hver lørdag samt eftermiddage efter skole, skulle jeg ‘skrive mig ind’ på et stykke papir – det var den måde de brugte registrering af arbejdstid dengang (det var jo faktisk helt tilbage i 2004-2005).
Sådan var det faktisk også lidt på det studiearbejde jeg havde i hele fem år. Jeg var på et bibliotek, hvor jeg både oversatte dele af hjemmesiden fra dansk til engelsk, og så hjalp jeg lånere samt satte bøger på plads og sendte ud. Efter hver endt arbejdsdag skulle vi studentermedhjælpere skrive på et stykke papir, hvor mange timer vi havde været på arbejde.
Apps gør altså ens liv lettere nogle gange
Selvom sidst nævnte job blot var for to-tre år siden, får det mig til at tænke på hvor meget teknologi rent faktisk kan gøre, og har gjort, vores liv lettere. For nu behøver vi ikke længere papirer og punchcards, alt en butik, et bibliotek eller en restaurant behøver for at tidsregistrere er en computer eller en telefon – altså et let tilgængeligt IT program.
I 2017 startede jeg på et andet studiejob i løbet af det sidste år af min kandidat. Der kunne man registrere det hele fra computeren, hvilket var meget lettere. Glemte jeg fx. at logge min tid på vej ud af døren, kunne jeg blot logge på fra min telefon – så let!
Tidsregistrering var både godt for mig og alle mine tidligere studie arbejdspladser, jeg fik selv et præcist overblik over hvor meget jeg fik på kontoen, og det gjorde min arbejdsgiver også. Og det ville da have været skønt, hvis også biblioteket havde haft et program vi studentermedhjælpere kunne bruge, istedet for et print af et excel-ark.